OPAK AS
OPAK AS skal være en offensiv og foretrukken leverandør for kunder og samarbeidspartnere, som verdsetter sterk kompetanse, integritet og leveranser med høy kvalitet.
Navigasjon
Kontakt oss
Åpningstider
Mandag til torsdag kl. 8-15.30 og fredag kl. 8-15.
Besøksadresse
Engebrets vei 7
0275 Oslo
Kontakt
Tlf.: 22 51 77 00
firmapost@opak.no
Se også vår side «Kontakt» for mer informasjon
Om
OPAK AS
OPAK skal være en offensiv og foretrukken leverandør for kunder og samarbeidspartnere, som verdsetter sterk kompetanse, integritet og leveranser med høy kvalitet.
Vi skal ha kunder som utfordrer oss, og som vi kan utvikle oss sammen med.
Vi skal vokse og ønsker oss enda flere dyktige og dedikerte kollegaer som deler vår lidenskap for kunder og fag.
Vi skal være en arena for ansatte som motiveres av å utgjøre en forskjell, yter det lille ekstra og gjerne overgår kundens forventning!
Vår lange historie på 60 år og vår størrelse og posisjon er et resultat av tillit fra våre oppdragsgivere, høyt kvalifiserte medarbeidere og et stabilt og langsiktig eierskap.
Vi tilbyr høy kompetanse og et bredt spekter av rådgivningstjenester til bygg-, anleggs- og eiendomsmarkedene. Våre kjerneytelser er prosjektledelse, byggeledelse, leietakerbistand, anskaffelser, konseptvalgutredning, usikkerhetsanalyse, byggfaglig spesialrådgivning, eiendomsrådgivning, energi- og miljørådgivning.
Medarbeiderne er vår viktigste ressurs. Vår samlede kompetanse er bredt sammensatt fra ulike fag- og virksomhetsområder. Flesteparten av våre ca. 115 ansatte er utdannet sivilingeniører og ingeniører, men vi har også ansatte med bakgrunn som sivilarkitekter, mur- og tømrermestere, elektrikere og rørleggere, og sivil- og bedriftsøkonomer.
OPAK er et familieeid selskap med langsiktige eiere og en sunn økonomi.
Identitet og kultur
OPAK – med engasjerte rådgivere i front
Vi vet at våre råd har stor betydning. Derfor strekker vi oss alltid for å sikre at leveransen til kunden er den aller beste, en holdning som er grunnleggende i OPAKs kultur. I OPAK går vi aldri på akkord med egen faglighet. Vi viser igjen og igjen at vi leverer kvalitet. Det gir oss rom til å velge blant de mest spennende oppdragene. I kunderelasjonene våre, de store og de små, skapes det ekte engasjement fordi vi brenner for arbeidet vårt.
OPAK er rådgiveren som ikke er opptatt av hvor store vi kan bli, men hvor gode vi skal bli.
Vi tror at medarbeidere som føler seg faglig trygge blir de stødigste rådgiverne. For å skape et solid miljø for vekst og læring følges alle medarbeidere tett opp. Gjennom å satse på deres utvikling kan vi skryte av en kvalitetskultur som forplanter seg i alt vi gjør. Hjelpsomhetskulturen vår premierer spisse ører fremfor spisse albuer, og gjør tverrfaglighet mulig i praksis. Slik får hver eneste medarbeider mulighet til å bli den beste versjonen av seg selv på arbeidsplassen.
Vi ligger i front fordi vi tenker langsiktig og utover oss selv. Med vår kompetanse og løfteevne har vi en plikt til å gi videre der vi kan.
OPAK har like store planer for de neste 60 årene – som resultater fra de forrige 60.
OPAK. Med engasjerte rådgivere i front.
Verdier
Hva vi lever etter
Mot – Vi skal ha meninger og stå for dem.
Integritet– Vi skal være ærlige og etterrettelige.
Kvalitet – Våre råd og tjenester skal ha høy faglig kvalitet.
Respekt – Vi skal ta oss selv på alvor og behandle alle med respekt og likeverd.
Omsorg –Vi skal vise omsorg for våre kunder og kollegaer og ha en utpreget hjelpsomhetskultur
Miljø- og kvalitetspolitikk
OPAKs kvalitetspolitikk
Vi skaper merverdi for våre kunder innenfor bygg-, anleggs- og eiendomsmarkedet ved å levere bærekraftig rådgivning med høy kvalitet og integritet. Vi vet at våre råd har stor betydning. Derfor strekker vi oss alltid for å sikre at vi leverer riktig kvalitet til kunden. Som støtte for dette har vi et ledelsessystem for kvalitet som kontinuerlig forbedres.
Vi går aldri på akkord med vår egen faglighet.
I kunderelasjonene våre, de store og de små, skapes det ekte engasjement fordi vi brenner for arbeidet vårt.
Vi tror at medarbeidere som føler seg faglig trygge blir de stødigste rådgiverne. For å skape et solid miljø for vekst og læring følges alle medarbeidere tett opp. Vi forbedrer kvaliteten på våre tjenester og øker våre ansattes fagkompetanse kontinuerlig.
Hjelpsomhetskulturen vår premierer spisse ører fremfor spisse albuer og gjør tverrfaglighet mulig i praksis. Slik får hver eneste medarbeider mulighet til å bli den beste versjonen av seg selv på arbeidsplassen.
Vi forplikter oss til å tilfredsstille kravene i ISO 9001, relevante lover og forskrifter, krav fra våre kunder og krav vi stiller til oss selv.
OPAKs miljøpolitikk
Våre råd har stor betydning, ikke bare for våre kunder, men også for miljø og samfunn. Vi skal derfor være pådrivere for gode og bærekraftige løsninger sammen med våre kunder innenfor bygg-, anleggs- og eiendomsmarkedet. Det skal vi få til ved å fremme samarbeid og levere bærekraftig rådgivning med høy kvalitet og integritet. Det innebærer at vi kontinuerlig må forbedre vårt miljøstyringssystem og våre ansattes miljøkompetanse.
Vi skal aktivt bidra til oppnåelse av følgende av FNs bærekraftsmål:
5 – Likestilling mellom kjønnene
- Vi skal bidra til å få flere kvinner inn i vår bransje og innen 2025 ha økt vår kvinneandel til 35%.
11 – Bærekraftige byer og samfunn
- Vi skal være en pådriver for valg av bærekraftige løsninger.
12 – Sikre forbruk og produksjon
- Vi skal tilrettelegge for ombruk og bidra til reduksjon av byggefeil og unødig produksjon av avfall.
17 – Samarbeid for å nå målene
- Vi skal bidra til bærekraftig utvikling ved å aktivt fremme samarbeid og oppsøke verdiskapende partnerskap.
Vi skal sørge for å omsette ord, mål og gode intensjoner i praktisk handling til det beste for kunder, miljø og samfunn. Bærekraft skal være en naturlig del av våre ytelser og styringssystem innenfor alle våre produktområder. Vi forplikter oss til å tilfredsstille kravene i ISO 14001, relevante lover og forskrifter, krav fra våre kunder og krav vi stiller til oss selv.
Forskning og utvikling
FOU-politikk
Vi er lidenskapelig opptatt av å utvikle fag og våre ansattes kompetanse til glede og nytte for samfunn, miljø og våre kunder. Derfor bruker vi betydelige ressurser hvert år på forskning og utvikling.
Vi skal arbeide planmessig og målrettet med FoU på alle nivåer i organisasjonen.
Alle ansatte i OPAK skal ha sin egen tilpassede utviklingsplan som sikrer at vi holder oss relevante og blant de aller beste innenfor våre tjenesteområder.
Vi skal holde oss oppdatert på og utnytte muligheter for effektivisering og optimalisering av våre leveranser som følge av den teknologiske utviklingen.
Vi skal kontinuerlig bidra aktivt i et utvalg av forskningsprosjekter hvor vi kan benytte vår faglige spisskompetanse til å fremme faglig utvikling og nye tjenesteområder.
OPAK-skolen
I OPAK legger vi stor vekt på at medarbeiderne skal ha høy faglig kunnskap. Derfor er videreutvikling av kunnskap for den enkelte en avgjørende del av OPAKs kultur.
OPAK-skolen er et samlebegrep for OPAKs tilbud om kompetanseutvikling for de ansatte. I tillegg til egne kurs, inviterer vi også eksterne foredragsholdere og tilbyr de ansatte å delta på relevante kurs og seminarer i regi av andre.
Vi er også engasjert i ulike kunnskapsnettverk, som for eksempel SINTEF, SpeedUp og Prosjekt Norge. For mer informasjon om Prosjekt Norge og blant annet forskningsprosjektet Praktisk usikkerhetsstyring i prosjekter, klikk her.
Eierstruktur og økonomi
OPAK ble etablert i 1964 med murmester og takstmann Hans-Jørgen Hansen som en av initiativtakerne. Selskapet eies i dag av familien Kloster Hansen gjennom ELKLO AS og OPAK GRUPPEN AS. Hans-Jacob Hansen, andre generasjon, eier fortsatt 10 %. Fjerde generasjon er på vei inn på eiersiden med samme engasjement for å videreutvikle et langsiktig, aktivt eierskap.
Styret
Styret i OPAK ledes av Arne Fosen, som sammen med Elizabeth Kloster og Fredrik Kloster Hansen er valgt av aksjonærene. William Jacobsen og Tore Dahl er valgt av de ansatte i OPAK.
Økonomi
OPAK AS omsatte i 2023 for ca. 195,3 MNOK.
I 2018 ble OPAK Bergen og OPAK Trondheim fisjonert ut i egne selskaper, med samme majoritetseier og de samme langsiktige ambisjonene for de tre selskapene. Et økende aktivitetsnivå kombinert med resultatforbedring for alle tre selskapene viser at strategien har vært riktig.
Selskapene hadde en samlet omsetning i 2023 på ca. 242 MNOK.
Ansatte i ledelsen
ISO-sertifisering
Det er en grunnpilar i OPAKs kultur at alt vårt arbeid skal ha høy kvalitet, enten det er for eksterne eller interne kunder.
Vår ISO-sertifisering (ISO 9001) er en bekreftelse på at denne holdningen omformes i praktisk arbeid. Vi vil at våre kunder skal bli betjent på en best mulig måte.
NS ISO-9001:2015
Slik er det også med vår miljøsertifisering (ISO 14001). Denne sertifiseringen er en bekreftelse på at vi tar viktige miljøhensyn i alt arbeidet vi utfører. Alle OPAKs medarbeidere er forpliktet til å vurdere hvilke konsekvenser deres arbeid har for miljøet. Det er innført enkle systemer og rutiner som ivaretar miljøarbeidet på en hensiktsmessig måte.
NS ISO-14001:2015
Etiske retningslinjer
OPAKs etiske retningslinjer omfatter følgende punkter:
- Vi følger god forretningsetikk.
- Vi lar faglig kunnskap ligge til grunn for alt vi gjør.
- Vi utfører oppgaver og opptrer på en måte som ikke skader omdømmet og tilliten til OPAK.
- Vi har respekt for kunder, samarbeidspartnere og kolleger.
Aktsomhetsvurderinger
Har du spørsmål om våre aktsomhetsvurderinger knyttet til menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i vår leverandørkjede? Ta kontakt med oss på firmapost@opak.no. Merk din henvendelse med Aktsomhetsvurdering i emnefeltet. Vi vil svare deg ut så fort vi kan.
Se vår redegjørelse for aktsomhetsvurderinger her.
Magnus Kolberg Eriksen
Markedsleder og avdelingsleder prosjektledelse privat
415 47 321magnus.kolberg-eriksen@opak.noLedere og ansatte
Ansatte
Fullførte prosjekter
Kunder
5-stjernes omtalelser
Siste prosjekter fra OPAK
Opak
Aktuelt hos OPAK
Opak
Kontraheringsrådgiver for Sandefjord kommune
OPAK AS har vært engasjert som Kontraheringsrådgiver for anskaffelsen med konkurransepreget dialog for ny barneskole i Sandefjord kommune.
Les mer🌿 Bærekraft i praksis på Klemetsrud midlertidige skole 🌿
Prosjektledelse på Klemetsrud midlertidige skole - et prosjekt med ombruk og gjenbruk!
Les merBM-dagen på NTNU 2024
Bygg og miljødagen på NTNU ble gjennomført med stor suksess og engasjerte studenter. Dette er like bra hvert år!
Les merProsjekt Norges prosjektkonferanse i Trondheim
Torsdag 17. oktober ble 25-årsjubileet til Prosjekt Norge feiret med årets prosjektkonferanse i Trondheim Spektrum.
Les merOPAK AS slipper ansatte inn på eiersiden
20 % av aksjene i OPAK AS er nå frigjort for at ansatte skal få muligheten til å kjøpe seg inn og ta del i den positive utviklingen i selskapet. Tall per 3 kvartal tilsier at selskapet i 2024 vil nå sitt beste resultat noensinne.
Les merProgrammet for OPAKs høstaktiviteter er klart
Da har OPAK BIL (verdens beste bedriftsidrettslag) programmet klart for høstens aktiviteter.
Les merOPAK vinner ny rammeavtale på taksering
OPAK vant, som en av to rådgivere, nylig igjen rammeavtale på taksering av alle typer fast eiendom, med hovedvekt på næringseiendommer, for Statsbygg.
Les merOPAK-skole med bærekraft som tema
OPAK skal være ledende på bærekraftig rådgivning med høy kvalitet. Samtidig er vi opptatt av å ha en klar rød tråd fra strategi til praktisk gjennomføring. Bærekraft skal derfor være en naturlig del av våre ytelser og styringssystem innenfor alle våre tjenesteområder.
Les merÅrets Partnerforum ble gjennomført hos OPAK 5. juni
Med tema NextGen, Teknologi – fra teori til virkelighet, gjennomførte Prosjekt Norge årest Partnerforum i OPAKs lokaler på Skøyen.
Les merOPAK vant rammeavtale om tilstandsvurdering for Statsbygg
Avdeling Eiendomsrådgivning, med underleverandører Omega Holtan AS, Energima Analyse AS, Hillestad Consulting AS og DBF AS, ble nylig som en av to leverandører tildelt en landsdekkende rammeavtale med Statsbygg på utarbeidelse av tilstandsanalyser av bygninger og utendørsarealer.
Les merHolmenkollstafetten 2024 gjennomført med to OPAK-lag
4. mai var det duket for årets Holmenkollstafett, og våre spreke OPAK-ere stilte som vanlig opp.
Les merFagdag for boligselskaper april 2024
Vi inviterer nok en gang inn til en fagdag med høyaktuelle temaer for de som forvalter et boligselskap.
Les merOppsummering fra siste nyansattdag
På slutten av 2023 samlet vi våre 13 nyansatte til nyansattdag.
Les merLandet rammeavtale med Sporveien
Arbeidsfellesskapet Insenti Samferdsel, OPAK og Holte Consulting, med underleverandører Insenti AS, Novaform, Structor, Amberg Norge, KoPro Kontrakt- & Prosjektledelse, Banetjeneste og Husby Engineering ble nylig tildelt rammeavtale med Sporveien. Dette arbeidsfellesskapet har flere års erfaring fra samarbeid i rammeavtaler for Bane NOR.
Les merHISTORIEN OM ØSTFOLD-KONTORET
I 2024 fyller OPAK 60 år. Vår 60 år lange historie, vår størrelse og posisjon, er et resultat av tillit fra våre oppdragsgivere, høyt kvalifiserte medarbeidere og et stabilt og langsiktig eierskap.
Les merLurer du på hva OPAK skal gjøre for et mer bærekraftig samfunn?
Vi har hatt en arbeidsøkt med Roar Smelhus i 6CST i dag – fordi vi vil bli mer bevisste på hva våre bidrag skal være – helt konkret.
Les merNy avdelingsleder for prosjektledelsestjenester for offentlig byggherrer
Vi i OPAK er stolte av å annonsere at vår dyktige prosjektleder Magnus Gåseby fra 1. januar tiltrer rollen som avdelingsleder for vår avdeling som leverer prosjektledelsestjenester for offentlig byggherrer.
Les merOPAK organiserer for fremtiden
OPAK endrer organisering fra 1. januar 2024. Endringen innebærer også at vi i enda større grad markedsorienterer oss, videreutvikler fagområdene våre og strekker oss mot vår visjon om å levere over forventning!
Les merKompetanseoverføring i OPAK
I OPAK jobber vi målrettet med kompetanseoverføring. Et av tiltakene vi benytter så ofte vi kan, er å sette sammen team bestående av både seniorer og juniorer.
Les merGratis seminar: god forvaltning av boligselskaper i Sarpsborg
Bli med på et spennende seminar med OPAK
Les merFagdag for boligselskaper ble gjennomført i juni
Den 6. juni arrangerte vi en fagdag med temaer som er høyaktuelle for de som forvalter et boligselskaper.
Les merEiendomsplan for fremtidig tilbud innen psykisk helse og rus i Vestre Viken er overlevert!
Les merJeg møtte min fremtidige arbeidsgiver OPAK på bygg- og miljødagen ved NTNU i Trondheim
Deltagelse på BM-dagen ved NTNU er en viktig arena for OPAK for å sikre oss de fremtidige talentene.
Les merOPAK = Godt arbeidsmiljø
Vi i OPAK lover våre ansatte at vi skal dyrke lidenskap og engasjement for arbeidsmiljøet.
Les merÅrets første nyansattdag er gått av stabelen!
Vi i OPAK føler oss heldige som har fått så mange nye dyktige folk med på laget.
Les merProsjektadministrasjon for Ellingsrudåsen Borettslag
Da Ellingsrudåsen borettslag i 2020 oppdaget frostskader på fasadene til høyblokkene
Les merNy avhendingslov
OPAK-skolen – De nye reglene om kjøp og salg av fast eiendom fra 1. januar 2022
Les merArne Fosen ny styreleder i OPAK AS
Arne Fosen (53) har overtatt som styreleder for OPAK AS. Fosen etterfølger Kristijane Cook Hvaal, som har ledet styret siden 2016.
Les merBetyr et godt arbeidsmiljø like mye for deg som for oss i OPAK?
Vi i OPAK har i likhet med andre virksomheter opplevd utfordringer rundt både tilhørighet, trivsel og produktivitet i en krevende tid med korona og hjemmekontor.
Les merFem nye medarbeidere på plass i OPAK
OPAK har ansatt fem nye medarbeidere innenfor produktområdene prosjektledelse, byggeledelse, utredning
Les merLars Anders Larsen ny adm.dir. i OPAK AS
Styret i OPAK AS har ansatt Lars Anders Larsen som ny administrerende direktør med virkning fra 1 august. Larsen har vært ansatt i OPAK i 16 år, og har jobbet både som rådgiver og leder.
Les merOPAK med i tre av fem nominasjoner til Årets Bygg 2020
OPAK er involvert i tre av fem prosjekter som er nominert til Årets Bygg 2020: Carpe Diem demenslandsby, Deichman Bjørvika og Politiets nasjonale beredskapssenter.
Les merPandemiåret 2020: Unngikk permitteringer, ansatte flere
Prosjekter ble stanset da pandemien kom til Norge, og oppdrag forsvant. Men permitteringer var ikke aktuelt.
Les merOPAK-ansatte gir råd om planlegging av vaksinering
Spesialrådgiver i OPAK, Professor Agnar Johansen (NTNU), og senior prosjektleder i OPAK, Runar Gravdal, gir råd om hvordan norske kommuner bør planlegge kapasiteten på vaksinestasjonene i en DN-kronikk.
Les merStår samlet under pandemien
21 nye medarbeidere har sluttet seg til OPAK Gruppen i koronaåret 2020, og lagfølelsen i selskapet står sterkt.
Les merViktige utmerkelser for OPAKs prosjekter
I oktober vant to av OPAKs prosjekter prestisjetunge priser: Carpe Diem Demenslandsby vant Årets Helsebygg 2020 og Deichman Bjørvika vant Betongtavlen 2020.
Les merProsjekt Hesselberg-Lindeberg er ferdigstilt
OPAK har vært rådgivere på prosjektet Hesselberg Lindeberg, som ble ferdigstilt og overlevert i juni.
Les merCasa Mexico by Stamhuset har blitt kåret til Oslos beste taco-sted av Dagbladet!
Casa Mexico by Stamhuset har blitt kåret til Oslos beste taco-sted av Dagbladet!
Les merOPAK er tildelt 4 rammeavtaler med Bane NOR
OPAK AS opprettet egen samferdselsavdeling i mars, og det er utrolig gøy å se at satsingen på samferdsel høster frukter.
Les merOPAK styrker kompetansen på betong
Vedlikehold og rehabilitering av betong vil utgjøre et vesentlig bidrag til en bærekraftig byggebransje fremover, sier avdelingsleder i OPAK, Jan Johansen.
Les merOPAK øker staben i flere avdelinger
Casa Mexico by Stamhuset har blitt kåret til Oslos beste taco-sted av Dagbladet!
Les merOPAK og Marstrand har sikret seg rammeavtale for Oslo kommune
OPAK er stolte over å ha sikret seg rammeavtale for Oslo kommune med kvalitetssikring av investeringsprosjekter sammen med Marstrand.
Les merNye Deichmanske Hovedbibliotek er offisielt åpnet
Nye Deichmanske hovedbibliotek i Bjørvika åpnet for publikum etter en Corona-utsettelse.
Les merVil du jobbe i en rådgivningsbedrift med stor faglig tyngde? Vi ser etter 10 nye medarbeidere til 8 ulike stillinger!
Vil du jobbe i en rådgivningsbedrift med stor faglig tyngde?
Les merTrygg styring i krisetid
Sammen med utvalgte ledere i eiendomsbransjen ble OPAKs administrerende direktør, Jan-Henry Hansen, spurt om å dele sine tanker rundt ledelse i koronatid.
Les merOPAK satser stort på samferdsel
OPAK AS styrker tilbudet innen infrastruktur med ny samferdselsavdeling. Initiativtaker Marit Liv Solbjørg leder den nye satsningen i Oslo og Østlandsområdet.
Les merNye ledere i sving hos OPAK
To medarbeidere gikk inn i lederroller i OPAK ved årsskiftet – Lars Anders Larsen som ny viseadministrerende direktør og Magnus Kolberg Eriksen som avdelingsleder for prosjektledelse privat.
Les merKarriere i OPAK: Stor påvirkningskraft i viktige prosjekter
– Hos oss er alle kunder viktige – vi har ingen kjedelige prosjekter, sier Jan-Henry Hansen, administrerende direktør i OPAK. Rådgivningsselskapet er i vekst, og ser etter flere kloke hoder med et stort aldersspenn.
Les merNTNU-professor Agnar Johansen begynner i OPAK
Rådgivningsselskapet OPAK inngår arbeidsavtale med professor Agnar Johansen ved institutt for bygg- og miljøteknikk på NTNU.
Les merBli med inn å få se det nye hotellet «The Sweet»!
OPAK er stolte av å ha ledet ombyggingen av den gamle kvinneklinikken i Josefines gate 30.
Les mer2018 ble et godt år for OPAK!
Alle vi i OPAK har god grunn til å være fornøyde med resultatet for 2018.
Les merNittedal ungdomsskole er BREEAM Excellent
Nye Nittedal Ungdomsskole har fått BREEAM Excellent klassifiserting for prosjekteringsfasen! Excellent er nest høyeste klassifisering, noe som gjør skolen til en av de mest miljøvennlige skolene i Norge.
Les merFagseminar hos OPAK: Samspill i praksis
Temaet var hvordan lykkes med praktisk gjennomføring av samspillsentrepriser, da ca. 60 deltagere og et fagpanel møttes hos OPAK 13. mars.
Les merHolmen skole nominert til Årets Bygg
Vi gratulerer Undervisningsbygg og alle involverte aktører med nominasjon av Holmen skole til Årets Bygg.
Les merNye Horten vgs: vant BREEAM Awards
Sent mandag kveld (4. mars) ble det klart at Nye Horten vgs. ble den første norske vinneren av en BREEAM Awards.
Les merPartnerforum 1/19 avholdt
Partnerforum 1/19 – Konsekvenser av digitalisering for forretningsmodeller – Faglige innslag
Les merSlik lykkes du med gode kravspesifikasjoner
Vi i OPAK opplever eksempler når vi i etterkant kommer inn, hvor kravspesifikasjon enten mangler helt eller er uhensiktsmessig.
Les merAlder er ingen hindring!
Vi har nylig takket av en medarbeider på 74 år med iherdig innsats i over 30 år, og vedkommende fikk overrukket Medalje for lang og tro tjeneste av administrerende direktør.
Les merProsjekt-/byggeledere elektro
OPAK er i sterk vekst, og vi er på jakt etter dyktige prosjekt- og byggeledere innenfor elektrofaget.
Les merProsjektleder utredning og analyse
OPAK er i sterk vekst, og vi er på jakt etter flere erfarne prosjektledere innen fagområdet utredning og analyse.
Les merFagartikkel 03/2018 – Uavhengig kontroll av brannsikkerhet
I henhold til Byggesaksforskriften (SAK10) skal det utføres uavhengig kontroll av brannsikkerhet for byggverk i tiltaksklasse 2 og 3 på konseptnivå.
Les merFagartikkel 02/2018 – Kravspesifikasjoner i leieforhold
Ved inngåelse av leieavtaler i næringsforhold er det vanlig å definere hva slags kvaliteter de leide lokalene skal ha, og hva som skal være inkludert i utleiers leveranse.
Les merOPAK er stolt samarbeidspartner med årets komedie:
21. februar 2018 er det premiere på årets norske komedie «Norske Byggeklosser». OPAK er sammen med bl.a. DnB, USBL og flere andre stolt samarbeidspartner.
Les merFagartikkel 01/2018 – Tilstand
I 2015 passerte antall bygninger i Norge 4.1 millioner, og ifølge Norske myndigheter skal cirka 80% av dagens bygningsmasse fortsatt være i bruk i år 2050
Les merInnfører digital byggeplass i samarbeid med Dalux
OPAK har startet samarbeid med Dalux i forbindelse med innføringen av smarte digitale løsninger på byggeplassene hvor OPAK er involvert som byggeledere.
Les merOslos første «Seniorhus»
Vi gratulerer beboere, Bydel Nordre Aker og Omsorgsbygg Oslo KF med Oslos første «Seniorhus».
Les merOPAK vant rammeavtale for prosjektledelse med Oppegård kommune
Oppegård kommune skal i løpet av de nærmeste årene bl.a. bygge ny ungdomsskole, barnehager, et miljøvennlig bygg med 72 omsorgsboliger, svømmehall, stor idrettshall og rehabilitere og utvide Kolbotn skole.
Les merFagartikkel 04/2017 – Totalentrepriser: byggeledelse – en unødvendig kostnad?
Les merFagartikkel 03/2017 – Betongskader på utkragede balkonger
Les merFagartikkel 02/2017 – Fra analyse til styring
OPAK har lang erfaring med gjennomføring av usikkerhetsanalyser, usikkerhetsstyring og utvikling av kurs med fokus på analyse og styring.
Les merVårt nye hovedkontor har moderne miljøprofil og lavt energiforbruk
1. juli 2017 flyttet OPAK AS til Engebrets vei 7 etter 28 år i Hovfaret 13
Les merOPAKs bidrag til en blå fremtid
OPAK har på oppdrag fra Statsbygg bistått med utarbeidelse av konseptvalgutredning (KVU) om lokalisering av marine FoU-virksomheter i Bergen i samarbeid med Metier og Link Arkitektur.
Les merOPAK/SINTEF har inngått rammeavtaler med Bane NOR og Nye Veier
OPAK og SINTEF har inngått to rammeavtaler for gjennomføring av usikkerhetsanalyser.
Les merOPAK med prosjektledelse for nye skoler i Nittedal
OPAK AS har inngått avtale med Nittedal kommune, og skal være ansvarlige for planlegging og bygging av to nye skoler i Nittedal.
Les merFagartikkel 01/2017 – Arealoppmåling
Ved utleie av næringslokaler benyttes i utgangspunktet alltid bygningens eller lokalenes bruttoareal. Bruttoareal er bygningens areal målt på utsiden av bygget, dvs. inkludert yttervegger eller midt i vegg mot tilstøtende leie- eller fellesarealer.
Les merGladmeldinger i februar
Som nevnt i tidligere innlegg har 2017 hatt en god start, med at vi på slutten av 2016 og starten av 2017 ble tildelt flere nye oppdrag og rammeavtaler.
Les merRådgiver/spesialrådgiver bygg og eiendom
OPAK er i sterk vekst, og vi er på jakt etter en dyktig rådgiver/spesialrådgiver innenfor bygg og eiendom.
Les merAreal – Nyhetsbrev 1/2017
Les merInnholdsrik og god start på 2017
Vi har et spennende år i møte, hvor bl.a. hovedkontoret flytter inn i nye lokaler til sommeren og vi har flere spennende oppdrag gående
Les merFagartikkel 03/2016 – Armering som ruster i garasjeanlegg av betong
Belegg som flasser, forvitring av betongoverflaten på biloppstillingsplasser, lekkasje gjennom betongdekket, brune rustutfellinger på søyler og betongvegger samt avskalling av betong med fare for nedfall og skade på biler og personer, er en situasjon som kan medføre store kostnader for borettslag og sameier ved rehabilitering av garasjeanlegg.
Les merProsjektleder
OPAK er i sterk vekst, og vi er på jakt etter flere dyktige prosjektledere. OPAK har ledet og gjennomført prosjekter og vurderinger for offentlige og private kunder.
Les merProsjektleder utredning og analyse
Har du erfaring med konseptvalgutredninger og andre tidligfaseutredninger?Erfaren prosjektleder innen utredning og analyse ønskes velkommen.
Les merProsjektledertjenester for Undervisningsbygg
OPAK er svært stolte og glade over å ha bli tildelt rammeavtale for prosjektledertjenester for Undervisningsbygg Oslo KF.
Les merAreal – Nyhetsbrev 2/2016
Les merFagartikkel 02/2016 – Utskifting av vinduer og balkongdører
Balkongdører som er skjeve og utette, vinduskarmer som råtner, beslag som gjør det vanskelig å åpne eller snu vinduet, samt ønske om energisparing, er noen eksempler på forhold som gjør det nødvendig å skifte ut dører og vinduer. Forut for bestilling er det mange beslutninger som skal fattes, slik at prosjektet kan gjennomføres innenfor budsjettrammen.
Les merOPAK er stolt sponsor av prosjekt 2016
Les merFagartikkel 01/2016 – Korrosjon av forankring og armering i murte forblendinger av tegl
Økende krav til varmeisolering av bygninger, kombinert med et ønske om vakker og vedlikeholdsfri murfasade med store åpninger, har endret byggemåten fra massive teglbygninger som vi kjenner fra tradisjonelle bygårder og industrilokaler på 1900-tallet, til isolerte og slanke murkonstruksjoner med teglforblendinger og store vindusåpninger.
Les merNy rammeavtale
Vi er stolte over å ha vunnet ny rammeavtale, og vi ser frem til godt samarbeid med vår oppdragsgiver.
Les merNye oppdrag
Vi er stolte og takknemlige over å ha blitt tildelt flere nye oppdrag den siste tiden. Av nye og spennende oppdrag kan vi blant annet nevne
Les merAreal – Nyhetsbrev 1/2016
Les merUllerntunet, et sykehjem i miljøtoppen
Som første BREEAM-sertifiserte sykehjem, setter Oslos nye sykehjem på Ullern en helt ny standard.
Les merVi begynte å jobbe etter en time
Mye må stemme når over 400 medarbeidere skal inn i nye lokalerGrundig planlegging og gode rådgivere inngår i Statens pensjonskasses oppskrift på en vellykket flytteprosess.
Les merAndre selskap i OPAK
OPAK Bergen AS
OPAK Bergen AS er et selskap i OPAK Gruppen, som også består av søsterselskapene OPAK AS i Oslo, OPAK Trondheim AS og Stamhuset AS.
OPAK Trondheim AS
OPAK Trondheim AS er et selskap i OPAK Gruppen, som også består av søsterselskapene OPAK AS i Oslo, OPAK Bergen AS og Stamhuset AS.
Stamhuset AS
Stamhuset er et ideelt AS og et 100 %-eiet datterselskap av OPAK Gruppen AS.