Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator

Bybanens betongmaraton

400 tonn armering. 1337 kubikk betong. 34 timer. Sandslibroen er et stykke betongarbeid i ekstremklassen

22/4/2015

400 tonn armering. 1337 kubikk betong. 34 timer. Sandslibroen er et stykke betongarbeid i ekstremklassen

bilde1

Klokken syv om morgenen den 12. februar rullet den første betongbilen inn på anlegget. 34 timer og ytterligere 191 lass senere var den 100 meter lange støpeformen fylt, og dermed er viktig brikke i Bybanens videre ferd fra Bergen sentrum mot Flesland på plass.

– Dette er en støp i ekstremklassen, også i nasjonal målestokk. Som det siste store støpearbeidet i byggetrinn 3 er Sandslibroen en stor milepæl i arbeidet med Bybanen, konstaterer hovedbyggeleder Kjetil Kolle Solheim i OPAK.

Milepæl

Sandslibroen har en lengde på cirka 100 meter fordelt på fire spenn. Den er spennarmert og fundamentert på terrenget med søyler som bærer brokonstruksjonen. Arbeidet med forskaling og fundamentering ble påbegynt sommeren 2014.

– Broen består av 400 tonn armering og 1337 m³ betong. Det bærer trikkevogner, syklister og fotgjengere når den nye traseen åpnes for trafikk etter sommerferien i 2016, forteller Solheim.

Byggetrinn 3 består av syv kilometer skinnegang mellom Lagunen og flyplassen. Strekningen har syv holdeplasser, seks tunneler og tre broer, i tillegg til en rekke prosjekter knyttet til utvikling av ny infrastruktur langs jernbanen.

SHA-koordinator

bilde3 - stiann

Kostnadsrammen for byggetrinnet er 3,5 milliarder kroner, og de fire hovedentreprenørene NCC Anlegg, Veidekke og Skanska Bygg samt Skanska Anlegg er ansvarlig for hver sin entreprise.

Stian Aasen i OPAK er innleid som SHA-koordinator i en av entreprisene, og var ansvarlig for at sikkerheten ble ivaretatt under støp av Sandslibroen. OPAK var også kontrollør av kvalitet og framdrift under arbeidet, som ble utført av Skanska.

– Når man først begynner på støpen, er det ingen vei tilbake. Men det var gjort godt grunnarbeid og alt gikk som planlagt – med ett unntak. Arbeidet kom i mål fire timer raskere enn forventet, smiler Solheim.
Han roser Statens vegvesen og nødetatene for godt samarbeid i forbindelse med at veien under brospennet ble sperret for trafikk mens arbeidet pågikk.

Miljøhensyn

Bybanens går gjennom boligstrøk, næringsområder og jomfruelig natur. Miljøhensyn har veid tungt i arbeidet med traseen, og i forbindelse med Sandslibroen valgte utbyggeren brospenn framfor gjenfylling for å bevare en bekk og en populær tursti i området. Det opplyser informasjonsansvarlig Rune Jensen i Bybanen Utvikling.

– Banen setter selvsagt spor etter seg, men det er lagt stor vekt på at inngrepene i naturen skal være skånsomme. Vi er stolte over at Bybanen er tildelt en rekke priser og utmerkelser, blant annet for miljøfokuset og bidraget til god byutvikling, sier Jensen.

– I årene som kommer vil stadig flere bo og jobbe mellom de syv fjell, og Bybanen er selve ryggraden i utviklingen av Bergen og Bergensdalen.

bilde4

Relevante artikler