OPAK Bergen AS
OPAK Bergen AS er et selskap i OPAK Gruppen, som også består av søsterselskapene OPAK AS i Oslo, OPAK Trondheim AS og Stamhuset AS.

Navigasjon
Kontakt oss
Åpningstider
Mandag til torsdag kl. 8-15.30 og fredag kl. 8-15.
Besøksadresse
Solheimsgaten 16 B,
5058 Bergen
Kontakt
Tlf.:22 51 77 00
firmapost@opak.no
Daglig leder,
Lars Furheim,
971 68 025,
Send e-post
Om
OPAK Bergen AS
OPAK Bergen AS er et selskap i OPAK Gruppen, som også består av OPAK AS i Oslo, OPAK Trondheim AS og Stamhuset AS. OPAK Gruppen er hovedeier og sentrale medarbeidere eier 40 % av selskapet.
OPAKs virksomhet i Bergens-området ble etablert i 1998. Sommeren 2018 ble OPAK Bergen AS fisjonert ut fra OPAK AS. Fisjonen har vært vellykket, med blant annet mer nærhet til kundene, lokalt tilpassede kostnadsstrukturer og tydeligere målretting av ledelsesressursene. Et økende aktivitetsnivå i kombinasjon med en klar resultatforbedring viser at dette var et riktig valg. Vi har for tiden 14 medarbeidere med bred og variert erfaring fra bygge- og anleggsbransjen. Flertallet av de ansatte har bachelor- eller masterutdanning, mens noen har fagutdanning.
I OPAK Bergen har vi gjennom mange oppdrag gjort oss erfaringer som vi nå ønsker å dele med bransjen for å bidra til å få energi optimale bygg. Vi kan bidra i alle faser i et prosjekt, men vi kan også gå inn og gjøre vurderinger av tekniske anlegg i eksisterende bygg. Ofte kan små justeringer gjøre en stor forskjell på energibruken. I andre tilfeller ser vi at det kan være lønnsomt å oppgradere eller skifte ut anleggene for å få ned de daglige driftsutgiftene. Les mer her: opakbergen.no
Gjennom flere år har vi opparbeidet oss kunnskap og erfaring i bruk av Lean i prosjekter og internt. Lean filosofi og Lean metodikk ligger til grunn for den videre utviklingen av selskapet. Vi er ikke så opptatt av hvor store vi kan bli, men hvor gode vi skal bli. Med en sterk forbedringskultur og målrettet utvikling av våre ansatte, skal vi være ledende på kvalitet og utvikling av prosjektadministrative tjenester. Våre råd skal være basert på den beste kompetansen og den beste praksisen i bransjen. Dette skal vi våre kunder en forutsigbar og trygg prosjekthverdag.
Vår visjon er derfor: Vi skaper en trygg prosjekthverdag!
Pr. i dag er vi engasjert i mange spennende prosjekter, deriblant:
- Bybanen, Byggetrinn 4 for Vestland Fylkeskommune
- Nytt barne- og ungdomssykehuset ved Haukeland universitetssykehus (BUS 2) for Helse Bergen
- Kronstad Oppveksttun for Bergen kommune
- Boligprosjektet «Sandsli 360» for Selvaag Bolig AS
- Rehabilitering av «Ulrikke Pihls Hus» for Universitetet i Bergen.
- Ombygging av VilVite Senteret for GC Rieber Eiendom AS
- Ombyggingsprosjekter for DNB Næringseiendom.
Identitet og kultur
OPAK – med engasjerte rådgivere i front
Vi vet at våre råd har stor betydning. Derfor strekker vi oss alltid for å sikre at leveransen til kunden er den aller beste, en holdning som er grunnleggende i OPAKs kultur. I OPAK går vi aldri på akkord med egen faglighet. Vi viser igjen og igjen at vi leverer kvalitet. Det gir oss rom til å velge blant de mest spennende oppdragene. I kunderelasjonene våre, de store og de små, skapes det ekte engasjement fordi vi brenner for arbeidet vårt.
OPAK er rådgiveren som ikke er opptatt av hvor store vi kan bli, men hvor gode vi skal bli.
Vi tror at medarbeidere som føler seg faglig trygge blir de stødigste rådgiverne. For å skape et solid miljø for vekst og læring følges alle medarbeidere tett opp. Gjennom å satse på deres utvikling kan vi skryte av en kvalitetskultur som forplanter seg i alt vi gjør. Hjelpsomhetskulturen vår premierer spisse ører fremfor spisse albuer, og gjør tverrfaglighet mulig i praksis. Slik får hver eneste medarbeider mulighet til å bli den beste versjonen av seg selv på arbeidsplassen.
Vi ligger i front fordi vi tenker langsiktig og utover oss selv. Med vår kompetanse og løfteevne har vi en plikt til å gi videre der vi kan.
OPAK har like store planer for de neste 60 årene – som resultater fra de forrige 60.
OPAK. Med engasjerte rådgivere i front.
Verdier
Våre verdier sammenfaller med verdiene i OPAK Gruppen.
- Vi følger god forretningsetikk.
- Vi lar faglig kunnskap ligge til grunn for alt vi gjør.
- Vi utfører oppgaver og opptrer på en måte som ikke skader omdømmet og tilliten til OPAK.
- Vi har respekt for kunder, samarbeidspartnere og kolleger.
Miljø- og kvalitetspolitikk
OPAKs kvalitetspolitikk
Vi skaper merverdi for våre kunder innenfor bygg-, anleggs- og eiendomsmarkedet ved å levere bærekraftig rådgivning med høy kvalitet og integritet. Vi vet at våre råd har stor betydning. Derfor strekker vi oss alltid for å sikre at vi leverer riktig kvalitet til kunden. Som støtte for dette har vi et ledelsessystem for kvalitet som kontinuerlig forbedres.
Vi går aldri på akkord med vår egen faglighet.
I kunderelasjonene våre, de store og de små, skapes det ekte engasjement fordi vi brenner for arbeidet vårt.
Vi tror at medarbeidere som føler seg faglig trygge blir de stødigste rådgiverne. For å skape et solid miljø for vekst og læring følges alle medarbeidere tett opp. Vi forbedrer kvaliteten på våre tjenester og øker våre ansattes fagkompetanse kontinuerlig.
Hjelpsomhetskulturen vår premierer spisse ører fremfor spisse albuer og gjør tverrfaglighet mulig i praksis. Slik får hver eneste medarbeider mulighet til å bli den beste versjonen av seg selv på arbeidsplassen.
Vi forplikter oss til å tilfredsstille kravene i ISO 9001, relevante lover og forskrifter, krav fra våre kunder og krav vi stiller til oss selv.
OPAKs miljøpolitikk
Våre råd har stor betydning, ikke bare for våre kunder, men også for miljø og samfunn. Vi skal derfor være pådrivere for gode og bærekraftige løsninger sammen med våre kunder innenfor bygg-, anleggs- og eiendomsmarkedet. Det skal vi få til ved å fremme samarbeid og levere bærekraftig rådgivning med høy kvalitet og integritet. Det innebærer at vi kontinuerlig må forbedre vårt miljøstyringssystem og våre ansattes miljøkompetanse.
Vi skal aktivt bidra til oppnåelse av følgende av FNs bærekraftsmål:
5 – Likestilling mellom kjønnene
- Vi skal bidra til å få flere kvinner inn i vår bransje og innen 2025 ha økt vår kvinneandel til 35%.
11 – Bærekraftige byer og samfunn
- Vi skal være en pådriver for valg av bærekraftige løsninger.
12 – Sikre forbruk og produksjon
- Vi skal tilrettelegge for ombruk og bidra til reduksjon av byggefeil og unødig produksjon av avfall.
17 – Samarbeid for å nå målene
- Vi skal bidra til bærekraftig utvikling ved å aktivt fremme samarbeid og oppsøke verdiskapende partnerskap.
Vi skal sørge for å omsette ord, mål og gode intensjoner i praktisk handling til det beste for kunder, miljø og samfunn. Bærekraft skal være en naturlig del av våre ytelser og styringssystem innenfor alle våre produktområder. Vi forplikter oss til å tilfredsstille kravene i ISO 14001, relevante lover og forskrifter, krav fra våre kunder og krav vi stiller til oss selv.
Forskning og utvikling
FOU-politikk
Vi er lidenskapelig opptatt av å utvikle fag og våre ansattes kompetanse til glede og nytte for samfunn, miljø og våre kunder. Derfor bruker vi betydelige ressurser hvert år på forskning og utvikling.
Vi skal arbeide planmessig og målrettet med FoU på alle nivåer i organisasjonen.
Alle ansatte i OPAK skal ha sin egen tilpassede utviklingsplan som sikrer at vi holder oss relevante og blant de aller beste innenfor våre tjenesteområder.
Vi skal holde oss oppdatert på og utnytte muligheter for effektivisering og optimalisering av våre leveranser som følge av den teknologiske utviklingen.
Vi skal kontinuerlig bidra aktivt i et utvalg av forskningsprosjekter hvor vi kan benytte vår faglige spisskompetanse til å fremme faglig utvikling og nye tjenesteområder.
OPAK-skolen
I OPAK legger vi stor vekt på at medarbeiderne skal ha høy faglig kunnskap. Derfor er videreutvikling av kunnskap for den enkelte en avgjørende del av OPAKs kultur.
OPAK-skolen er et samlebegrep for OPAKs tilbud om kompetanseutvikling for de ansatte. I tillegg til egne kurs, inviterer vi også eksterne foredragsholdere og tilbyr de ansatte å delta på relevante kurs og seminarer i regi av andre.
Vi er også engasjert i ulike kunnskapsnettverk, som for eksempel SINTEF, SpeedUp og Prosjekt Norge. For mer informasjon om Prosjekt Norge og blant annet forskningsprosjektet Praktisk usikkerhetsstyring i prosjekter, klikk her.
Eierstruktur og økonomi
OPAK ble etablert i 1964 med murmester og takstmann Hans-Jørgen Hansen som en av initiativtakerne. Selskapet eies i dag av familien Kloster Hansen gjennom ELKLO AS og OPAK GRUPPEN AS. Hans-Jacob Hansen, andre generasjon, eier fortsatt 10 %. Fjerde generasjon er på vei inn på eiersiden med samme engasjement for å videreutvikle et langsiktig, aktivt eierskap.
Styret
Styret i OPAK ledes av Arne Fosen, som sammen med Jørn A. Longem og Fredrik Kloster Hansen er valgt av aksjonærene. William Jacobsen og Tore Dahl er valgt av de ansatte i OPAK.
Økonomi
OPAK AS omsatte i 2022 for ca. 180,9 mill., med et driftsresultat på ca. 2,9 MNOK.
I 2018 ble OPAK Bergen og OPAK Trondheim fisjonert ut i egne selskaper, med samme majoritetseier og de samme langsiktige ambisjonene for de tre selskapene. Et økende aktivitetsnivå kombinert med resultatforbedring for alle tre selskapene viser at strategien har vært riktig.
Selskapene hadde en samlet omsetning i 2022 på 222,8 mill. med EBITDA på 5,6 mill.
Ledere og ansatte
ISO-sertifisering
Det er en grunnpilar i OPAKs kultur at alt vårt arbeid skal ha høy kvalitet, enten det er for eksterne eller interne kunder.
Vår ISO-sertifisering (ISO 9001) er en bekreftelse på at denne holdningen omformes i praktisk arbeid. Vi vil at våre kunder skal bli betjent på en best mulig måte.
NS ISO-9001:2015
Slik er det også med vår miljøsertifisering (ISO 14001). Denne sertifiseringen er en bekreftelse på at vi tar viktige miljøhensyn i alt arbeidet vi utfører. Alle OPAKs medarbeidere er forpliktet til å vurdere hvilke konsekvenser deres arbeid har for miljøet. Det er innført enkle systemer og rutiner som ivaretar miljøarbeidet på en hensiktsmessig måte.
NS ISO-14001:2015
Etiske retningslinjer
OPAKs etiske retningslinjer omfatter følgende punkter:
- Vi følger god forretningsetikk.
- Vi lar faglig kunnskap ligge til grunn for alt vi gjør.
- Vi utfører oppgaver og opptrer på en måte som ikke skader omdømmet og tilliten til OPAK.
- Vi har respekt for kunder, samarbeidspartnere og kolleger.

Magnus Kolberg Eriksen
Markedsleder og avdelingsleder prosjektledelse privat
415 47 321magnus.kolberg-eriksen@opak.noLedere og ansatte

Daniel Nordvik
Prosjekt- og byggeleder og leder innovasjon og utvikling
480 72 727daniel.nordvik@opak.noAnsatte
Fullførte prosjekter
Kunder
5-stjernes omtalelser
Siste prosjekter fra OPAK
Bergen
Aktuelt hos OPAK
Bergen

OPAKs byggeleder Kjetil Kolle Solheim er med på et av de mest spennende prosjektene i Bergen
OPAK har ansatt fem nye medarbeidere innenfor produktområdene prosjektledelse, byggeledelse, utredning
Les mer
OPAK Bergen AS med rekordresultat i 2020
Gjennom det som har vært et utfordrende år for mange, har OPAK Bergen nytt godt av store og langsiktige oppdrag.
Les mer
OPAK Bergen blir LEAN
Gjennom de siste 4-5 årene har OPAK Bergen vært engasjert i prosjekter som drives iht. Lean filosofi og Lean metoder.
Les mer
OPAK Bergen med sentral rolle i miljøbygget K2
OPAK har vært rådgivere på prosjektet Hesselberg Lindeberg, som ble ferdigstilt og overlevert i juni.
Les mer
Nye aksjonærer og millionoverskudd for OPAK Bergen AS
OPAK Bergen AS slipper til sentrale medarbeidere på eiersiden, og går mot millionoverskudd for 2019.
Les mer
OPAK Bergen vant sitt andre byggelederoppdrag for Helse Bergen på BUS 2
Vi i OPAK er glade for å kunne fortelle at OPAK Bergen AS i desember 2018 fikk tildelt byggeledelse VVS for utbyggingen av det nye Barne- og ungdomssykehuset
Les mer
Erfarne prosjekt- og byggeledere ønskes velkommen
OPAK Bergen har vært aktiv i Bergensmarkedet i over 20 år og har bygget sterke kunderelasjoner og en solid prosjektportefølje.
Les mer
Fagartikkel 06/2017 – Byggherreforskriften – Er du ditt ansvar bevisst?
OPAK har i mange av sine prosjekter roller iht. Byggherreforskriften. Det kan være som byggherrens representant (BR), som koordinator for prosjektering (KP) eller som koordinator for utførelse (KU).
Les mer.jpg)
OPAK vant oppdrag for Statsbygg i Bergen
Les mer
OPAK vant oppdrag for Bybanen Utbygging
Tidlig i august inngikk OPAK rammeavtale med Bybanen Utbygging på prosjekt- og byggeledertjenester til byggetrinn fire av Bybanen i Bergen.
Les mer
Byggeleder i Bergen
Vil du være med å prege et av Norges sterkeste fagmiljøer innen byggeledelse? Erfaren byggeleder ønskes velkommen.
Les mer
Prosjektleder i Bergen
Vil du være med å utvikle OPAKs prosjektledermiljø? Erfaren prosjektleder ønskes velkommen.
Les mer

Bybanens betongmaraton
400 tonn armering. 1337 kubikk betong. 34 timer. Sandslibroen er et stykke betongarbeid i ekstremklassen
Les mer
Nye prosjekter for OPAK
OPAK fikk i slutten av 2014 flere tildelinger av spennende prosjekter. Her kan dere lese litt om noen av de prosjektene som vi gleder oss til å gå i gang med i 2015
Les mer
Bygger parkeringshus under vann
Bergensperlen Skansedammen er borte. Nå blir det parkeringsanlegg – med en ny park på toppen.
Les mer
Byen e’ Bergen og banen skal fram
Slik jobber OPAK for å hindre ulykker under utvidelsen av Bybanen.
Les mer
Andre selskap i OPAK
OPAK AS
OPAK AS skal være en offensiv og foretrukken leverandør for kunder og samarbeidspartnere, som verdsetter sterk kompetanse, integritet og leveranser med høy kvalitet.
OPAK Trondheim AS
OPAK Trondheim AS er et selskap i OPAK Gruppen, som også består av søsterselskapene OPAK AS i Oslo, OPAK Bergen AS og Stamhuset AS.
Stamhuset AS
Stamhuset er et ideelt AS og et 100 %-eiet datterselskap av OPAK Gruppen AS.