NTNU Gunnerushuset A220
OPAK Trondheim AS bistår med byggeledelse i forbindelse med innvendig totalrehabilitering samt vindusrehabilitering på Gunnerushuset A220. Mesanin og innvendige vegger var revet før prosjektet startet.
Bybanen til Fyllingsdalen omfatter en ny bybanelinje på ca. 9 km.
Oppdragsgiver
Vestland fylkeskommune
Verdi (prosjektverdi)
Totalkostnad på 7,6 milliarder kroner. Av dette er ca. 6,4 milliarder kroner knyttet til bybaneanlegget
Enheter
Størrelse
Tidsrom
2018-2022/23
OPAKs rolle
Byggeleder
Kontraktsbyggeleder
Prosjekteringsleder
Entrepriseform
NS 8405
Faser
Utbygging
Miljøkrav:
Kravet til kildesortering er økt fra 80 % på byggetrinn 3 til 90 % for byggetrinn 4. Det er besluttet at masser fra tunneldriving skal brukes internt i prosjektet til utfylling i Store Lungegårdsvann. I tillegg gjelder følgende miljøkrav:
OPAKs honrar
Bybanen til Fyllingsdalen omfatter en ny bybanelinje på ca. 9 km. Linjen starter i sentrum der den kobler seg på den eksiserende linje bak Bystasjonen. Linjen forsetter langs Store Lungegårdsvann til Møllendal hvorfra den går i tunnel til Kronstad via Haukeland sykehus. Fra Kronstad forsetter banen i Kanalvegen ned til enden av Solheimsvannet ved Jæger/Kristiansborg der den skal gå i en 3 km lang tunnel gjennom Løvstakken til Fyllingdalen. Banen krysser Fyllingsdalen langs med Oasen. Der skal det etableres endeholdeplass og oppstillingsplasser for vogner. Kjøretiden blir på ca. 18 min fra Sentrum til Oasen og det vil bli 7 nye holdeplasser. Banen åpner 2022/23
Traséen er anleggsteknisk krevende og omfatter bla: